Sieťotlač – návod krok za krokom

Sieťotlač v 25 krokoch

Najdôležitejšie dôvody, prečo je sieťotlač napriek svojmu veku stále populárna, sú možnosť tlače na takmer všetky typy povrchov rôznymi druhmi farieb a nákladová efektívnosť. Znamená to, že sieťotlač je univerzálna a lacná technika potláčania. Tieto vlastnosti stále udržujú veľkú popularitu sieťotlače.

V tomto príspevku sme pre vás v 25 krokoch spracovali postup potláčania sieťotlače pomocou emulznej metódy, kde sa snažíme čo najdetailnejšie vysvetliť ako postupovať a ako riešiť prípadné komplikácie.

Začínate so sieťotlačou? Prečítajte si aj:

Ako funguje sieťotlač a čo všetko potrebujete?

Jednozložková emulzia vs dvojzložková emulzia

Na prípravu šablóny pre sieťotlač používame fotocitlivú (na svetlo tvrdnúcu) emulziu. Naneste emulziu na sito a po vyschnutí sito osvieťte. Miesta na sieťke pokryté emulziou, ktoré nebudú zakryté potlačou na priehľadnú fóliu (film / diapozitív), umiestnenú na obrazovke, budú vytvrdené. Miesta pokryté čiernou časťou fólie, teda náš vzor, nedostanú dávku svetla potrebnú na vytvrdnutie a v ďalšom kroku budeme môcť z týchto miest opláchnuť emulziu zo sitka (tvar
nášho grafického vzoru ). Takto je vytvorená šablóna sieťotlače.

Z mnohých premenných, ktoré je potrebné brať do úvahy pri príprave šablóny / sita v tejto fáze spomenieme iba výber emulzie.

Jednozložková emulzia 
Plusy: pripravené na okamžité použitie, možné spotrebovať cca do 1 roka

Mínusy: hustá emulzia pre jednoduchú grafiku, nevhodná na detailnejšie vzory

Vhodné pre siete s hustotou 12-54T.

Fotocitlivá emulzia HS One – 0,25 kg

Dvojzložková emulzia
Plusy: môže sa použiť na veľmi detailné vzory
(jemné čiary) s prechodmi

Mínusy: Pred použitím ho musíte „aktivovať“, po aktivácii si zachováva svoje vlastnosti asi 4 týždne

Vhodné pre siete s hustotou 32-180T.

Emulzia pre sieťotlač s vysokou rozlišovacou schopnosťou (1 kg)

Sieťotlač SCREEN PRINT – emulzná metóda v 25 krokoch

1. Príprava rámu a napnutie sieťky na ňom (alebo zakúpenie už pripraveného sieťotlačového rámu)

2. Odmasťujte sieť (odmasťovač + špongia + voda) a vysušte ju

3. Príprava emulzie (aktivácia v prípade dvojzložkových emulzií)

4. Príprava vektorovej grafiky a jej tlač na tmavočierny film

5. Naneste emulziu na sito a prebytočnú časť zachyťte sieťotlačovým korýtkom na emulziu (ideálne v tmavej miestnosti s jemným žltým svetlom v pozadí)

6. Sito s nanesenou emulziou nechajte zaschnúť v tmavej, vzdušnej miestnosti

7. Bezpečné zavesenie expozičnej žiarovky (halogén), lampa by mala byť zavesená jeden a pol krát vyššie ako uhlopriečka použitého screenu (rámu)

8. Sito s nanesenou emulziou ide pod lampu, ale ožarovanie ešte nie je zapnuté. Do stredu rámu vložíme predtým pripravenú čiernu vložku tak, aby priľnula k sieťke odspodu, čím sa obmedzí možnosť osvetlenia. Dosku položte na obrazovku zhora a pomocou kúska skla ju stlačte na sieťovinu.

9. Spustite stopky / odpočítavanie na telefóne. Zapneme ožarovanie. Doba pôsobenia halogénovej žiarovky s 500 W je v prípade dvojzložkovej emulzie 9 – 10 minút. Pri použití jednozložkovej emulzie (HS One) je doba svietenia asi 4 minúty.

Štartovacia sada na sieťotlač – PlusPlus ++

10. Po uplynutí stanoveného času vypnite lampu a začnite vymývať vzor (odporúčame to robiť v miestnostiach s umelým osvetlením)

11. Sprchovú hlavicu jemne posypte sitom z oboch strán a nechajte ho pôsobiť 1 minútu, aby nevytvrdená emulzia mohla začať „prežúvať“ vodu. Po uplynutí tejto doby vzor opláchneme vyšším tlakom.

 

Výsledok expozície a scenáre riešenia problémov:

  • a) Vzor sa nevymyje a celá emulzia, dokonca aj na časti pokrytej filmovou potlačou je tvrdá a nechce zísť dole – Vzor bol preexponovaný – Čas expozície by sa mal skrátiť
  • b) Vzor je vymytý, ale jeho okraje sú rozmazané – vzor bol mierne preexponovaný – svetlo začalo prenikať cez okraje vzoru – čas expozície by sa mal mierne skrátiť
  • c) Vzorec sa vymyje a zvyšok emulzie spolu s ním – podexponované sito – doba expozície by sa mala predĺžiť
  • d) Vzor je vymytý, všetko je v poriadku – gratulujeme. Prejdite k bodu 12 🙂

 

12. Na mriežke vidíme vzor. Kontrolujeme proti svetlu, či či je celá plocha povrchu vzoru „neupchatá“.

13. Sito osušte. Ak chcete sito rýchlejšie vysušiť, môžete na obrazovku položiť staré noviny alebo kúsok látky. Toto je osvedčený postup a zabraňuje tomu, aby zriedená emulzia stiekla ako voda.

14. Občas sú na site pri umývaní malé bodky v blízkosti okrajov vzoru, ktorými môže farba prechádzať. Tieto body je možné doplniť emulziou alebo retušérom / plnidlom, ktoré nanášame jemným štetcom alebo niekoľkokrát preloženým rohom hárku papiera. Toto sa volá retušovanie šablóny sieťotlače.

Retušujeme na tlačenej strane sieťoviny, teda na strane, ktorá bude v kontakte s potlačeným povrchom.

15. Znova vzor osvieťte. Za týmto účelom osvieťte čerstvo vysušené sitko s opláchnutým vzorom na 1 – 2 minúty pomocou lampy. Pri osvetlení nepotrebujeme čiernu podložku, fóliu a tlakovú tabuľu. Vďaka dodatočnému osvetleniu sa v budúcnosti vyhneme problémom s odpojením sieťky zo sita (umytie šablóny dočista).

16. Okraje rámu sú pokryté páskou, aby sa farba počas potláčania nedostala na potlačený povrch na iných miestach, ako je náš tieňovaný vzor.

Odporúčame použiť gumovú lepiacu pásku, ktorá po roztrhnutí zanechá na obrazovke menej lepidla. Na výtlačky s farbami na báze rozpúšťadla môžeme použiť pásky tzv.
hliníkové alebo pokovované.

17. Nainštalujte sito do držiaka tlačového stola pomocou motýľových svoriek. Môžeme tlačiť aj ručne tak, že sito umiestnime „priamo“ na látku alebo potlačený list.
V tomto prípade musíme pamätať na to, že pri technike sieťotlače
sieťka neleží na podklade, ale je nad ňou 1-3 mm. Kontakt siete s látkou sa uskutoční iba vtedy, keď je stlačená stierkou.

18. Pripravíme potláčaný predmet (tričko) a skontrolujeme, či bude vzor dobre umiestnený

19. Naneste farbu na rám a pomocou stierky ju pretlačte cez sieťku

  • a) V prípade tlače vodovými farbami je potrebné zaviesť plynulý pracovný režim, to znamená, že nerobíme zbytočné prestávky v tlači. Môže to spôsobiť zaschnutie farby na site a upchatie sieťky
  • b) Farby na plastisol zostávajú mastné a lepkavé, až kým sa nezahrejú. Na site teda nezaschnú, je možné pracovný režim prerušiť

Aký je rozdiel medzi vodnými a plastisolovými farbami na sieťotlač?

20. Pokračujeme v tlači série a podľa potreby pridávame farbu

21. Po dokončení procesu tlače zhromaždite prebytočnú
farbu do plechovky / nádoby a vyčistite obrazovku

  • a) Farby na báze vody – znečistené sito a náradie rýchlo vyčistíme
    pod tečúcou vodou
  • b) Plastisolové farby – sito a nástroj na pretláčanie farby nie je potrebné ihneď čistiť.
    Na umývanie plastisolových farieb môžeme použiť kúsky handier namočených v riedidle, ktoré je bežne dostupné v obchodoch so stavebnou chémiou. Ak na poličke nájdete rovnaké riedidlo od rôznych výrobcov, odporúčame zvoliť drahšie. Potom existuje šanca, že bude menej mastné a páchnuce 🙂 V tomto ohľade však
    neexistuje žiadna záruka. Táto práca by sa mala vykonávať na bezpečnom a vzdušnom mieste.

22. Pretlač fixujeme zahrievaním (nevzťahuje sa na UV, epoxidové farby a väčšinu farieb na báze rozpúšťadiel). V prípade tlače na lepenku sa výtlačky môžu dať na poličkovú sušičku

  • a) Vodové farbyŽehlička – po počiatočnom usušení môžeme farby zohriať
    cez handričku so žehličkou nastavenou na najvyšší výkon. Pri tlači na svetlé bavlnené tričká dávajte pozor, aby teplota neodfarbila vlákna. Potlač by sa mala intenzívne odparovať. Celkový čas lisovania by mal byť 2 až 3 minúty.
    Termotransferový lis – do lisu vložte potlačené tričko, vložte naň prekladací papier, nastavte teplotu lisu na 150 stupňov a mierne stlačte na čas asi 1,5 minúty.
    Pištoľová tepelná pištoľ – zahrejte tričko teplovzdušnou pištoľou, pričom dodržujte vzdialenosť asi 30 cm. Teplovzdušná pištoľ funguje na jednom mieste, takže by ste s ňou mali pri zahriatí hýbať, aby prúd teplého vzduchu zakryl nasledujúce fragmenty výtlačku. Teplovzdušná pištoľ je najmenej odporúčanou možnosťou, pretože je ľahké spáliť vlákna trička, jej použitie je časovo náročné, nie je možné zaručiť rovnomerné zahriatie po celej ploche tlače. Teplovzdušná pištoľ však funguje veľmi dobre ako lacná metóda sušenia malých výtlačkov medzi jednotlivými farbami
  • b) Farby na plastisol– tepelná pištoľ, sušiaci tunel s digestorom

23. Očistenie sieťky – umývanie vzoru, aby sa dal na rovnakom site pripraviť ďalší, nový vzor. Odstráňte pásku zo sitka a odmasťujte ju (odmasťovač + špongia + voda)

  • a) Odmasťovať pokropte  vlhké sito (dve posypy na každú stranu) a pomocou špongie alebo špeciálnej kefy ho rozotrite po celom povrchu sita. Snažíme sa, aby delaminátor nestekal s vodou po ráme.
  • b) Počkáme 2 minúty
  • c) Pomocou tlakového čističa umyte vytvrdenú emulziu z povrchu sieťoviny. Tlak vody môže byť veľmi vysoký, preto sa uistite, či je prístroj nastavený na takzvaný „prvý prevodový stupeň“. Prvý záber urobte vedľa rámu sita a nasmerujte prúd vody na sito. Tým sa zabráni pretrhnutiu pletiva. Problémy s oddeľovaním môžu nastať, ak emulzia nie je dobre vytvrdená svetlom, alebo ak delaminačný prostriedok zo siete odtekal skôr, ako stihol reagovať s emulziou.

Štartovacia sada na sieťotlač PREMIUM PLUS

24. Ak je to potrebné, pomocou špecializovaných chemikálií sa môžeme zbaviť tzv duchov. Duchovia tu fragmenty farby a starej emulzie, ktoré sa nedali vymyť spod sieťových vlákien. Na holej, oddelenej sieťke tvoria obrys predchádzajúceho vzoru. Ak nás neobťažujú, môžeme ich nechať na pokoji, pretože hlavne neblokujú pletivo.

25. Návrat k bodu 2, t. j. Odmasťovanie sieťoviny, uzatvára slučku krokov emulznej metódy v sieťotlači. 🙂